Research on suitable methods of soil and rock reinforcement to stabilize mining tunnels in the Quang Ninh area

  • Thanh Chi Nguyen Hanoi University of Mining and Geology, Hanoi, Vietnam
  • Thanh Van Nguyen Institute of Mining Science and Technology - Vinacomin, Hanoi, Vietnam
  • Gospodarikov Alexandr Saint Petersburg Mining University, Saint Petersburg, Russia
Keywords: Exploitation, Method, Reinforcement, Suitable, Tunnel

Abstract

Currently, along with the economic development speed and the huge demand for activities and living in Vietnam, the demand for energy is becoming an urgent problem that needs to be solved. Among all types of energy, coal is one of the types of energy that occupies a large proportion of the energy industry in Vietnam. Therefore, it is necessary to develop mining technologies that can boost the efficiency and quality of coal. In the total annual coal production of Vinacomin, underground coal mining output accounts for a large proportion (60÷80%). At present, the design and construction units have applied many different construction methods to prevent and stabilize the mining tunnels in the Quang Ninh area. However, in some mining tunnels, are still occurred phenomenon of instability, excessive deformation and affecting the exploitation of these mining tunnels. The paper aims to synthesise, analyse and give a process of choosing suitable reinforcement methods that are suitable for mining tunnels in the Quang Ninh area. The paper also applies theoretical bases to selects an appropriate reinforcement method for a specific mining tunnel under construction in Khe Cham I mining area, Ha Long Coal Company, Vinamcomin.

References

Đặng, T.T., & Đặng, V.Q., (2018), Gia cố đất đá và thi công công trình ngầm trong điều kiện đặc biệt. Nhà xuất bản Xây Dựng, Hà Nội, 82 trang.

Đông, P.D., (2001). Lý luận chống giữ vòng lở rời đất đá xung quanh đường lò và kỹ thuật ứng dụng. Nhà Xuất bản Công nghiệp than Trung Quốc, Trung Quốc, 92 trang.

Đinh, V.C., (2022). Nghiên cứu áp dụng các giải pháp kỹ thuật và công nghệ nhằm chống giữ duy trì ổn định đường lò trong quá trình khai thác ở các mỏ than hầm lò vùng Quảng Ninh. Đề tài cấp nhà nước, Viện KHCN Mỏ-Vinacomin, Hà Nội.

Nguyễn, D.G., (2014). Nghiên cứu, đề xuất kết cấu chống tạm hợp lý khi thi công đường hầm ô tô Nam Cường trên tuyến đường cao tốc Nội Bài – Lào Cai, Luận văn Thạc sỹ, Hà Nội, 119 trang.

Phí, V.L., (2019). Nghiên cứu lập phương án thi công gia cường chống xén và lựa chọn kết cấu chống phù hợp cho phạm vi đường lò bị nén lún, mất ổn định tại khu Khe Chàm I và thiết kế áp dụng cho một điều kiện cụ thể. Đề tài cấp Bộ, Viện KHCN Mỏ- Vinacomin, Hà Nội.

Nguyễn, V.T., (2022). Nghiên cứu lựa chọn công nghệ chống giữ thích hợp để giữ ổn định cho các đường lò nằm ở mức sâu trong quá trình khai thác tại các mỏ than hầm lò khu vực Quảng Ninh. Luận văn Thạc sỹ, Đại học Mỏ - Địa chất. Hà Nội, 113 trang.

Võ, T.H., (2017). Thiết kế quy hoạch, cấu tạo công trình ngầm. Nhà xuất bản Khoa học Tự nhiên và Công nghệ, Hà Nội, 130 trang.

Published
2022-10-31
Section
Applied sciences